گفتوگوی «ایران» با معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان
تأثیر کرونا بر سبک زندگی جوانان
مهسا قویقلب
خبرنگار
با شیوع بیماری کرونا کلیه اقشار جامعه تحت تأثیر این ویروس قرار گرفته، حالا نه تنها دانشگاهها و مدارس بسته شده و با حضور مجازی در کلاسها زندگی جوانان با سبکی جدید روبهرو شده است، بلکه میتوان گفت تمامی این قشر از جامعه از تفریحات خود نیز بازماندهاند، کما اینکه افزایش فشارهای اقتصادی و از طرفی افزایش بیکاری در طول این مدت سلامت روان آنها را نیز نشانه گرفته است؛ گریزی نیست که در کوتاهترین زمان ممکن برای جلوگیری از آسیبهای ناشی از این بیماری مهلک و همهگیر جهانی، نهادهای ذیربط، باید فکر و برنامهای اساسی در دستور کار خود داشته باشند. از اینرو با محمد مهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به گفتوگو نشستیم که میخوانید:
بیش از 14 ماه از شیوع کرونا گذشته و زندگی خیلی از جوانان تحت تأثیر قرار گرفته، از درس و تفریح تا اشتغال دستخوش تغییر شده است، چه ارزیابی در آثار تخریبی کرونا در بین جوانان دارید، هرچند به دلیل تغییر سبک ارتباط و تعامل با اعضای خانواده شاهد نزدیکتر شدن جوانان به خانوادهها نیز هستیم، به طور خلاصه چه تحلیلی از آثار مثبت و منفی کرونا در زندگی جوانان دارید؟
کرونا تأثیرات مثبت و منفی بر روابط خانوادگی داشته است، از جمله تأثیرات مثبت آن، ارتباط بیشتر اعضای خانواده با هم است و این افزایش ارتباط باعث شده که اعضا تعامل بهتری با هم داشته باشند، بنابراین، این موضوع هم عامل وفاق اجتماعی، خانوادگی را به همراه دارد و هم افراد به خانواده خود نزدیکتر شدهاند. از دیگر نکات مثبت میتوان به توجه بیشتر به دعا و مناجات، تقویت روابط خانوادگی، تقویت همکاری با مسئولان نظام در مسائل مربوط به کشور (مانند رفتار مردم در سیزده بدر)، بهرهبرداری از جنبههای مثبت فضای مجازی، نقشآفرینی مثبت رسانه ملی، تقویت روحیه جهادی، ارزش جهانی روحیه جهادی و تقویت همبستگی ملی اشاره کرد، اما بیشترین آسیبها از ناحیه آسیبهای اقتصادی مانند بیکاری و عدم درآمد مکفی و تبعات روانشناختی ناشی از آسیبهای اقتصادی و حتی تبعات روحی مستقیم ناشی از بیماری است. از لحاظ اجتماعی و روانشناختی، سلامت روان مردم بهواسطه کرونا، با کلید واژه «ترس و نگرانی» گره خورده است و هر کسی میکوشد به نحوی از مخاطرات و ریسکهای کرونا در امان باشد و ایمنی یابد. تجربههای جوامع کنونی بهطور عام و جامعه ایران بهطور خاص، آموخته است که باید با نحوه زیستن در «جامعه خطر» به تعبیر اولریش بک (جامعهشناس آلمانی) آشنا بود، در آن توانا شد و از «طبیعت بحرانی» و «جامعه در معرض تهدید» سبکهای جدید به زیستن را در همه وجوه انسانی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آموخت. این بیماری حتی بهطور مستقیم ممکن است سبب بروز تعدادی از بیماریهای روانشناختی شود، که شامل اضطراب، ترس، افسردگی، برچسبزنی، رفتارهای اجتنابی، تحریکپذیری، اختلال خواب و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) است. در این شرایط، حفظ وضیعت سلامت روان افراد بخصوص جوانان ضروری است، زیرا مردم در قسمتهای مختلف جامعه ممکن است محرکهای استرسزایی در طول انتشار کووید19 تجربه نمایند. افراد در بخشهای مختلف یک جامعه ممکن است علائم روانشناختی به کووید19 را در طول فاز افزایشی گسترش بیماری تجربه نمایند، براساس بررسیهای انجام شده، بیماران کووید19 دارای ظرفیت تحمل روانشناختی پایینی بوده و با توجه به وضعیت فعلی بیماری در جهان این افراد بشدت در معرض بروز اختلالات روانشناختی مانند اضطراب، ترس، افسردگی و همچنین افکار منفی قرار دارند.
هر حوزهای خسارتهای سنگینی با کرونا دیده، در حوزه شما خسارات معنوی و مادی چگونه بود و برای کاهش آسیبها در حوزه جوانان چه تدابیری باید اندیشید؟
با توجه به اثرات روانی شیوع کرونا، بحث سلامت روان در جامعه پساکرونا بسیار حائز اهمیت است، بنابراین باید کارگروهی تشکیل شود که با رویکرد سلامت روان در برنامه هفتم توسعه کشور تأثیرگذار و از اختلالات روانی پساکرونا جلوگیری کند. اما در عین حال شاهد آن هستیم که مراجعه به مشاوران و روانشناسان در مواقع پیک کرونا بشدت کاهش پیدا کرده است و این علاوه بر خسارات معنوی و روحی فراوان به مردم، خانوادهها و جوانان به اقتصاد این مراکز نیز آسیبهای جدی وارد کرده که وامهای ارزانقیمتی برای جبران بخشی از این خسارات در نظر گرفته شده است. عدم شرکت و محروم شدن بسیاری از جوانان از دورهها و کارگاههای آموزشی مهارتهای زندگی و خانواده و عدم بهرهمندی از مشاورههای پیش از ازدواج نیز یکی از خسارات معنوی مهم برای جوانان است و بیم آن میرود که به افزایش ازدواجهای ناآگاهانه منجر گردد.
در طول این یکسال تعدادی از جوانان درسشان تمام شده و آماده ورود به بازار کار بودند، اما تعطیلی کارگاهها را داشتیم به نحوی که بسیاری از آنها دیگر جذب نیرو ندارند، برای این دسته از افراد برنامهای دیده شده؟ آیا این فاز مورد مطالعه قرار گرفته است؟ از سویی دیگر کرونا خیلیها را بیکار کرده، بسیاری از جوانان که تمایل به تشکیل خانواده داشتند، به نوعی به بنبست خوردند، افرادی که میخواهند تشکیل زندگی بدهند، چگونه حمایت و پشتیبانی میشوند؟
همانگونه که مطلعید ورزش و جوانان به عنوان یک وزارتخانه که اتفاقاً از کمترین میزان بودجه اعتبارات نیز برخوردار است، به تنهایی نمیتواند مشکلاتی از این دست را حل کند، بسیاری از آنها بستگی تام به شرایط کلی اقتصادی دارد و برای حل واقعی مشکل ذکر شده باید دستگاههای اقتصادی کشور به صورت تمام قد وارد میدان شوند. طبیعی است که ما در شرایط اضطراری قرار داریم، نمیتوانیم با قوانین دستوپاگیر گذشته در افزایش اشتغال، کاهش بیکاری و افزایش تولید و رفع موانع تولید اقدام کنیم. معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان به عنوان مطالبهگر حقوق جوانان از دستگاههای دولتی اقدامات خوبی در انعکاس پیشنهادات اجرایی به مجلس و بخشهای دولتی داشته است و علاوه بر آن در حوزه کارآفرینی و اشتغال اعتبارات ۱۰۰ میلیون تومانی پذیرش طرح صندوق کارآفرینی امید پرداخت میشود و امید است در ایجاد اشتغالهای کوچک و زودبازده و کمک به جوانان نیز راهگشا باشد.
این روزها برخی کارشناسان به پایین بودن آمار ازدواج جوانان اشاره میکنند، به نظر شما از علل اصلی پایین بودن این آمار چیست و برای ارتقای آن چه باید کرد؟
براساس یک پژوهش ۳۷ درصد جوانان کشور ازدواج را از لزومات زندگی خود نمیدانند، یعنی اعلام کردهاند که انگیزه تشکیل زندگی ندارند. میتوان گفت که راحتطلبی در میان نسل جوان گسترش پیدا کرده و حتی در صورت رفع موانع اقتصادی برخی تمایلی به تشکیل زندگی ندارند، البته حاصل این پژوهش در دستور کار شورای فرهنگی کشور قرار گرفته و از آنجایی که ۳۰ تا ۴۰ درصد از انحرافات مباحث فرهنگی هستند، باید تلاش کنیم تا جوانان با مهارتهای زندگی مشترک و تعهد پذیری بیشتر آشنا شوند. باید بتوانیم گفتمان آموزشی و فرهنگی کشور را با یک وحدت رویه پیش ببریم، هرچند نهاد مسئول اصلی برای ارتقای سطح فرهنگی کشور، وزارت آموزش و پرورش و تربیت نسل آینده است.
مسئولیت مدیران در مدیریت اجتماعی کرونا
سیدحسین سراجزاده
جامعهشناس
موضوع کرونا یک مسأله حاد اجتماعی و یک بحران ملی است. این بحران جهانی که اکثر کشورهای جهان را درگیر خود کرده باید با مدیریت در درون مرزهای هر کشور انجام پذیرد. به معنای آنکه مسئولیت اصلی در مدیریت این بحران بزرگ بر دوش دولتها و کشورهای بحرانزده در میان مرزهایشان است. در عین حال هر بحران ملی و مسأله اجتماعی بدون همکاری و هماهنگی، حکومت و دولت از یکسو و همه آحاد مردم از سوی دیگر غیرقابل حل است. نوعی تعامل و همکاری و فعال شدن تمام ظرفیتهای ملی کشور باید صورت پذیرد تا بتوان چنین بحرانی را مهار و کنترل کرد و عوارض منفی آن را به حداقل رساند. برای مدیریت چنین بحرانی هرکدام از طرفین، یعنی دولت و مردم، باید الزاماتی را رعایت کنند. نقش اصلی حکومتها و دولتها در این شرایط مستلزم یک مدیریت واحد و یکپارچه است تا بتوانند تصمیمات لازم و مهم را در زمان مناسب اتخاذ کنند و با توان، قدرت، استمرار و با پافشاری در تصمیمات و بهرهگیری از همه ظرفیتهای ملی اهداف مربوطه را پیش ببرند. برای دستیابی به این هدف مهم در وهله اول باید دولتها و حکومتها از اعتماد عمومی برخوردار باشند زیرا تصمیماتی که اتخاذ میکنند از طرف مردم با وثوق، خوشبینی و با اعتماد به اینکه تصمیمات درستی هستند، در اجرای آنها همکاری کنند. این اعتماد به شرطی ایجاد میشود که منازعاتی که در درون حکومتها و در میان جریانهای مختلف سیاسی وجود دارد از بین رود و تأثیری در روند تصمیمات اتخاذ شده برای حل این بحران نداشته باشد. موضوع دوم آن است که تصمیمات مبنای کارشناسانه داشته باشند و این تصویر در مردم ایجاد شود که با استفاده از نظرات کارشناسان تصمیمات اتخاذ شدهاند. این موضوع اعتماد عمومی را تقویت میکند. شرط سوم در تقویت تصمیمگیریها، شفافسازی، ارائه اطلاعات درست و بهنگام به مردم است. هر تصمیمی که گرفته میشود و هر اطلاعی داده میشود باید مبنای مشخصی داشته باشد. برای مثال در ارتباط با آمار مرگومیر و عواملی که باعث بروز شیوع بیشتر بیماری میشود یا حتی اگر اختلافات و دیدگاههایی در مورد بحران وجود دارد با شفافیت در معرض گفتوگوی عمومی قرار گیرد. همچنین اگر تخلفاتی در روند واکسیناسیون صورت میگیرد منعکس و پیگیری شود که در مجموع شفافسازی هم نقش مهمی در جلب اعتماد مردم دارد و شرط آخر این است که مدیریت بحران بتواند مسئولیت خود را نسبت به اقشار و گروههای فرودست جامعه ایفا کند و وقتی تصمیم به تعطیلی کسبوکارها گرفته میشود، بتواند از آنها حمایت مالی و در کنار آن با قاطعیت قانون را اعمال کند. این کار در شرایط بحران مالی دشوار است اما لازم است و باید با جابهجایی منابع بودجه آن تأمین شود. در مجموع رعایت این شروط منجر به اعتمادسازی در میان مردم میشود و در مقابل جامعه مسئولیت خود را در اجرای تصمیمات با استقبال و پایبندی بیشتری میپذیرد. در بخش وظایف مردم همانطور که تأکید شد این بحران ملی است و این مسأله ملی بدون مشارکت همگانی قابل حل نیست و مشارکت عمومی نظام مدیریتی کشور را توانا میکند. مردم باید نگاههای تقدیرگرایانه و برخوردهای باری به هر جهت، خوشبینیهای ناشی از یک نوع تقدیرگرایی را که در فرهنگ ما وجود دارد کنار بگذارند چرا که شیوع ویروس در سطوح فردی و روابط اجتماعی سرعت پیدا میکند و باید به این نکته توجه کنیم مسأله فقط خود ما نیستیم و رفتار ما بر سلامت اطرافیان ما اثرگذار است. در این مدت در مورد این مسائل زیاد صحبت شده و این خستگی و دشواری مقابله یا فقدان ارتباطات اجتماعی که به آن نیاز داریم نباید اجازه دهد مهار ویروس کرونا از دستمان خارج شود و ما را با شرایط سیاهتر و بحرانیتر روبهرو کند. معتقدم در مجموع نکاتی که گفته شد، مسئولیت مدیران بسیار تعیینکننده است.
واکسن اسپوتنیک تولید داخل در2 ماه آینده وارد بازار میشود
گروه اجتماعی : بهدنبال واردات تکنولوژی ساخت واکسن اسپوتنیک وی روسی و اعلام 4 شرکت کاندیدای تولید این واکسن در کشور ماجرای بزرگترین توافق خرید واکسن ایران از روسیه بار دیگر به صدرخبرها برگشته است. ایران در دو ماه آینده واکسن اسپوتنیک داخلی تولید میکند و بدین ترتیب نخستین محصول اسپوتنیک تولید داخل ایران تا دو ماه آینده وارد کارزار واکسیناسیون عمومی علیه کرونا میشود. این در حالی است که واکسن روسی اسپوتنیک وی که در کارآزماییها اثربخشی 91/6 درصدی در محافظت از ابتلای شدید به کووید19نشان داده بود و تاکنون در 50کشور مجوز استفاده گرفته است.
بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت تا روز دوشنبه 13 اردیبهشت بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن دارای مجوز مصرف اضطراری وارد کشور شده که بیش از یک میلیون و 300 هزار دوز آن در سراسر کشور تزریق شده است. گزارشهای گمرک ایران نشان میدهد که ۷۲۰ هزار دوز واکسن از روسیه، یک میلیون و ۶۵۰ هزار دوز از چین، ۱۲۵ هزار دوز از هند و ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دوز آسترازنکا کره جنوبی از طریق کوواکس وارد ایران شده که در مجموع بالغ بر ۳.۱ میلیون دوز است. بنابر اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و برنامهریزیهای سند ملی واکسیناسیون تا 60 درصد واکسنها برای واکسیناسیون عمومی از تولید داخل و 40 درصد واکسنها از مسیر واردات تأمین خواهد شد. در همین زمینه سازندگان واکسنهای داخلی نیز قول دادهاند تولید واکسنهای داخلی تا اواخر شهریور امسال به بیش از 20 میلیون دوز خواهد رسید. به گفته دکتر «سید رضا مظهری» مدیر اجرایی طرح واکسن «کوو ایران برکت»؛ فاز تولید صنعتی کوو ایران برکت به ۳ بخش تقسیم شده است. در فاز یک ظرفیت تولید واکسن، ۳ میلیون دوز تا خرداد ماه ۱۴۰۰ در اختیار مردم قرار میگیرد و این ظرفیت در تیرماه به ۷ میلیون و در شهریور ماه به ۲۰ میلیون دوز خواهد رسید.
دکتر «علیرضا بیگلری» رئیس انستیتو پاستور ایران هم میگوید: تولید صنعتی واکسن سوبرانا بهصورت پلکانی اضافه خواهد شد و تا شهریور امسال ۴ میلیون دوز واکسن تولید میشود.
فاز سه نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی «کووپارس» نیز که پروتئین نوترکیب کرونا است از اواخر شهریور امسال آغاز میشود.
با افزایش روند واردات واکسن به کشور، سرعت واکسیناسیون نیز افزایش یافته است.تازهترین گزارشها نشان می دهد؛ افزون بر یک میلیون و 300 هزار دوز آن در سراسر کشور تزریق شده است. تاکنون بیش از 10 هزار نفر دوز اول و دوم را بهطور کامل دریافت کردهاند. استاندار تهران هم از تشکیل کمیته واکسیناسیون برای انجام سریعتر تزریق واکسن در سطح استان تهران خبر داده و گفت: در استان تهران یک و نیم میلیون نفر جمعیت بالای ۶۰ سال داریم که تزریق واکسن برای آنها باید در دو دوز انجام شود. لذا میطلبد که تمهیدات ویژهای در سطح استان تهران از طریق کمیته واکسیناسیون برای در نظر گرفتن مکانهای تزریق واکسن اتخاذ شود.گفتنی است؛ مشکل واکسیناسیون پاکبانان غیر ایرانی که در چند روز گذشته حاشیههای زیادی بهوجود آورده بود مطابق آنچه غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران اعلام کرده این موضوع در حال پیگیری است و حتی در بعضی مناطق هم با توجه به کارت سبز اقامت این واکسیناسیون انجام شده است.
تزریق واکسن 70 ساله ها از 20 اردیبهشت
به گزارش ایسنا دکتر رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه احتمالا از ۲۰ اردیبهشت ثبتنام و فراخوان افراد ۷۰ تا ۷۵ سال را نیز برای واکسیناسیون به آنها اطلاع می دهیم، تاکید کرد که پیامکهای ما بسیار دقیق هستند. به طوری که در پیامک به فرد اعلام میشود که شما در فاز دوم واکسیناسیون قرار گرفتید و به زودی موارد به شما اطلاعرسانی میشود. سپس یک هفته قبل از موعد واکسیناسیون فرد، یک پیامک دیگر برایش ارسال می شود که شما فلان روز در فلان مرکز و با کارت ملی برای تزریق واکسن مراجعه کنید. در عین حال یک روز قبل از موعد تزریق واکسن دوباره یک پیامک ارسال و از فرد پرسیده میشود که آیا فردا میتوانید برای دریافت واکسن کرونا مراجعه کنید یا خیر که فرد پاسخ میدهد و ما بر این اساس برنامهریزیهایمان را انجام میدهیم. بنابراین مردم منتظر پیامک باشند، آن هم زمانی که ما به آنها اعلام می کنیم.
این در حالی است که بسیاری از سالمندان بالای 80 سال در یک هفته گذشته بدون دریافت پیامک یا تماس تلفنی با مراجعه به مراکز بهداشتی و ایستادن در صف و انجام نام نویسی واکسن تزریق کرده اند .گزارش های دریافتی حاکی است که هنوز نیمی از سالمندان بالای 80 سال واکسن تزریق نکرده اند.
344فوتی جدید کرونا در کشور
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، ۳۴۴ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و با این حساب، مجموع جانباختگان بیماری به ۷۳ هزار و ۲۱۹ نفر رسید.
بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت بهداشت از ظهر روز 13اردیبهشت تا روز ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۰ هزار و ۱۵۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۹۸۵ نفر از آنان بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۵۷۵ هزار و ۷۳۷ نفر رسید.
متأسفانه در طول این بازه زمانی، ۳۴۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۷۳ هزار و ۲۱۹ نفر رسید. در حال حاضر ۱۰۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۵ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
همچنین با کاهشیشدن روند بستری در بسیاری از نقاط کشور، از امروز تعداد شهرستانهای قرمز به ۱۰۲ شهرستان کاهش یافت. علاوه بر آن ۲۳۵ شهرستان نارنجی و ۱۱۱ شهرستان زرد هستند.
با افزایش مبتلایان در استان سیستان و بلوچستان، تعداد شهرستانهای آبی به صفر رسید.